الأربعاء، 12 أكتوبر 2011

خبر سعيد

مساء الخير..


عايزة ابارك واهني صديقتي العزيزة ريما بمناسبة خطوبتها

الف الف مبرووووووووووك ياريما















هناك 26 تعليقًا:

غير معرف يقول...

الف مبروووك وعبقالك يا يايدي قريبا ان شاءالله :)
ميموو

غير معرف يقول...

واااااو كل دا علشاني !!! مرسيه يا عسل ميحرمنيش منك والله انا كنت فاقدة الأمل اني اتجوز السنة دي مفيش حد ملأ عيني لأن اغلبهم بيكونوا عايزين حب من غير جواز أو من دون علم أهلي وده كان مستحيل وفي المرحلة اللي خلاص شلت الفكرة من دماغي تقدم لي وحسيت انه مناسب جدا وفيه توافق من جميع النواحي الحمدلله ... ريما

RAWIAH يقول...

الف مبروك حببتي..
وعقبال ميمو ونغم وزوز وانثى الدلو واسدية وكل البناااااااات

RAWIAH يقول...

ميمو انا تركتلك تعليق.. في الموضوع الي قبل ده .

نظرات حائره يقول...

الف مبروك ياريما انا اول مره اعلق فى المدونه الجميله زى صحبتها ياسمين انا متابعها من ساعه ماكانت فى مدونه بلوجاتى وكلامها عجبنى جداااا,,,, بما اننا بقى فى مدونه عن الابراج برده ياريت تحكيلنا ايه اكتر شيىء قريب لشخصيتك فى خطيبك كمان انتى ماشيه على مبدا الى اتجوزه لازم يبقى متوافق مع برجك ولا الموضوع الابراج مش من اهتماماتك ,,, والف الف مبروك كمان مره

غير معرف يقول...

نظرات حائرة مرسيه ياحبيبتي عقبالك وكل البنات يارب بالنسبة ليا كان مهم اعرف برجه لأن البرج بيوفر عليكي المجهود اللي هتبذليه علشان تتعرفي على شخصيته المهم انا كنت حاطه في دماغي كام برج مقدرش اتجوز منهم علشان مفيش توافق خالص واللي هم العقرب علشان غامض وبيحب يلعب ومبيحبش البنت الطموحة, الحمل علشان عصبي جدا واناااااني جدا وبصباص , الجوزاء اجتمااااعي بزيادة وفيه شوية خبث ولف ودوران ويمكن جدا يخون,العذراء علشان عقلاني زيادة عن اللزوم وروتيني كمان وفيه برجين كمان مش بفضلهااللي هما الميزان والحوت بحس التعامل صعب معاهم انا عارفة ان الموضوع قسمة ونصيب بس البنت لازم تحاول على قد ماتقدر انها تختار كويس بالنسبه لخطيبي فيه حاجات مشتركة مابيننا وهي الهدوء بشكل عام وكلنا بنحب نقرأ وكمان الطموح صفة مشتركة بيننا والحلو في الموضوع انه بيشجع طموحي على فكرة انا عقرب وهو اسد ... ريما

غير معرف يقول...

الف مبرووووك ياريمااا ولو انها جاااية متأخرة
:()
وغقباااال كل العاااايزيين يارب
اسدية

RAWIAH يقول...

كل سنة وانتي طيبة يا أسدية ..

وحشتيني موووت

فاضل كام اسبوع على السنة الجديدة .. استعدي خطوبتنا في بداية السنة والجواز في آخرها باذن الله خخخخخخ

^ _ ^

غير معرف يقول...

ههههههههههههههه
باذن الله ونا حاااسة كذا كمااان
ان شاء الله اباركلك عن قريب
:-*امووووووواااااااااح

غير معرف يقول...

كل سنة وانتي طيبة يامينا انتي وأسدية وكل البنات عايزة اقول مرسيه لأسدية وحشتوووووووووني ... ريما

غير معرف يقول...

حد يعرف مواصفات رجل السرطان؟ وازاي الوحده تتعامل معاه؟ومفاتيحه ايه؟

RAWIAH يقول...

اهلا

برجك ايه ؟

غير معرف يقول...

الحوت بس انو محتارة بين امو مهتم جدا وبس برضو مش راضي ينطق ويعترف؟ وهو مزاجي جدا انا مش قادرة افهمه ممكن مساعده؟
وهل صحيح هو عاوز وحده تبادر بمشاعرها؟

RAWIAH يقول...

اهلا حبيبتي ..

باين من كلامك انك اقعة في دباديبه خالص ..

((وهو مزاجي جدا انا مش قادرة افهمه ممكن مساعده؟))

ايوة اكيد حساعدك
((وهل صحيح هو عاوز وحده تبادر بمشاعرها؟))
بصي ماقدرش اقولك وحدة مبادرة بمشاعرها لاني عرفت اكتر من سرطان وآخر واحد اتعلق بيا جامد اوي وانا سبته وكان بيعبر كتير اوي ..
فانا مستغربه انك بتقولي مش بيعبر
كمان السرطان بيحب الجمال كتير يعني الشخص السرطاني الي عرفته اتعلق بيا من صورة وكمان ماكنتش بكلمه كتير ودايما مشغولة عموما هما بيختلقوا من شخص لشخص ،ممكن تحكيلي عنكم اكتر وححاول اساعدك .

غير معرف يقول...

طيب قوليلي هو كان خجول متردد متقلب حنون اصل دا صفاته وانا قرئتها من البوصله الشخصيه طلع الكلتم فلعلا ينطبق عليه ومن خبرتهم قالوانو فعلا ما بيعبرش عن مشاعره

طيب ممكن تقوليلي لو حس انك مهتمه دي حاجة بتبعده عنك يعني بيحب الوحده هو بيجري وراها ولا زي ما قرئت انو بيحب الوحده الي بيعرف انها مهتمه بيه.عشان يرتاح ويقرب

هو متقلب بس هو حنون ومهتم بيه جدا بس ما بعبرش والحاجة الغريبه الي حصلت انو لما نقل من الشغل ما سلمش عليه بالرغم انو سلم علي الكل
ودي حاجة غريبه مستغربه منها هو عاطفي وحنون وزوء ولبق ومتعاطف مع الناس وانا مفروض جت فترة لفت نظرة وكان واضح اوي انو هيموت عليه

ابسط حاجة كان سلم او اهتم بس ردت فعلو ليه كانت كدا؟
يعني لو اعتبرني بس زميله الي كانت بتشغل معاه كل يوم ويشوفني كل يوم واقربله من كل الناس دولت كان اقل حاجة سلم علي

الي عملو مش طبيعي وغريب كانو بيهرب مني او يتحاشاني,,او خايف من الوداع

مش يسلم علي الغرب وانا قريبه ما يعملهاش ايه رايك؟

RAWIAH يقول...

هو خجول متردد متقلب حنون اصل دا صفاته وانا قرئتها من البوصله الشخصيه طلع الكلتم ؟؟

تقصدي الكلب؟

ممكن تقوليلي لو حس انك مهتمه دي حاجة بتبعده عنك يعني بيحب الوحده هو بيجري وراها ولا زي ما قرئت انو بيحب الوحده الي بيعرف انها مهتمه بيه؟؟
خليكي ((وسط))
ماتعامليهوش على انه شخص مهم اوي
ولا تبعدي كتير
تعاملي معاه زي تعامل الزملاء مش اكتر
يعني بلاش تدلعيه
بلاش تسلمي عليه كل ماشفتيه .. يعني مرة كده ومرة كده عشان يحتار وماتبقيش واضحة اوي قدامه .

.عشان يرتاح ويقرب هو متقلب بس هو حنون ومهتم بيه جدا بس ما بعبرش ؟؟
اقري كلامي الي كتبتهولك فوق

والحاجة الغريبه الي حصلت انو لما نقل من الشغل ما سلمش عليه بالرغم انو سلم علي الكل ودي حاجة غريبه ؟؟
تصرفاتك واضحة ليه اوي

هو عاطفي وحنون وزوء ولبق ومتعاطف مع الناس وانا مفروض جت فترة لفت نظرة وكان واضح اوي انو هيموت عليه ابسط حاجة كان سلم او اهتم بس ردت فعلو ليه كانت كدا؟
لانك بقيتي مكشوفة

يعني لو اعتبرني بس زميله الي كانت بتشغل معاه كل يوم ويشوفني كل يوم واقربله من كل الناس دولت كان اقل حاجة سلم علي الي عملو مش طبيعي وغريب كانو بيهرب مني او يتحاشاني,,او خايف من الوداع مش يسلم علي الغرب وانا قريبه ما يعملهاش ايه رايك؟
ارجعي اعملي كنترول على العلاقة وحطي حدود
حسسيه انه زميل عادي عشان يرجع يهتم
ونصيحة لو اهتم ماتجريش عليه لحد مايوضح غرضه
يعني اسأليه .. عايز منك ايه؟
انا بقولك لو طلب صداقة ماتديلوش اكتر من 3 اشهر لانه مودي ومتقلب وحيدوخك السبع دوخات .
لو طلب في خلالها كلام حب وكان صريح خليكي متوسطة معاه واطلبي يكون الموضوع رسمي عشان تاخدي راحتك
يقوم لو بيلعب يعرف انك جد ومش حيوصلك بسهولة ولو شاري يقربلك اكتر
سيبي اسم ليكي المرة الجاية .

غير معرف يقول...

يعني انتي شايفه انو حس انو مهتمه عشان كدا ما اهتمش انو يسلم عليه؟ طيب ماهو قبلها بيومين يجي يكلمني وكان مرتبك وخجول وحسيتو انو عاوز يقول حاجة انا تعاملت معاه عادي جدا.وقتها

فهو لو انا مكشوفه كان جاي بشكل دا ليه؟ <اتوقع فهمتي عليه

طيب انا كنت باعامله زي ما بتقولي مش بمشي علي نظام مره لطيفه ومره بطنش مره مهتمه مره ولا كانو موجود اساسا

حتى لو جنا فكرنا دلوقتي عدم سؤالي عليه انو ابعت رساله او اتصل اسلم عليه عشان هينتقل يعتبر حاجة مش متوقعه لو علي فرضا هو حس انو انا مهتمه او مكشوفه

يعني عدم سؤالي عنو دلوقتي دي حاجة هتشككو وتخليه يفكر ليه ما سالتش؟

طيب انا ممكن اعمل ايه؟ ماهو مشي خلاص وانا مش حاطة امل انو ممكن يواصلني تاني عشان اعمل الكلام الي قلتيلي عليه

هو انسان كويس لطيف اوي وانا مش حابة اخسرو

بس هو الي بدأ الاهتمام مش انا انا ماكنتش عاوزاه اساسا

هو بدا يرتبك معايا ويراقبني اوي بعنيه <تحسيه ضعيف معايا اوي

ولما اطنشه او انشغل بحسه بيتنكد ويراقبني انو ليه تغيرت عليه

لغاية ماجت اخر فترة انا لنت اوي وكل تصرفاتي معاه مجرد نظرات مني

او كم موقف كدا احتمال حس بيهم انو مهتمه لما عرف انو ادايقت عشان هينتقل

الي عاوزة اوصله انو مادام عدم سؤالو عني وسلامة لانو انا مكشوفه ليه يعني هو مش عاوزني مش عاوز يبادلني المشاعر دي لان لو كدا كان استغل الفرصه وقرب مني

بس ايه الي غيرو ماهو كان مهتم الاول بيه؟

بجد انا ندمانه لو لما جي وليقتو كدا مرتبك كنت ضغط عليه وقلتلو مالك فيحاجة ممكن كان هينطق بس الي عاوز يعترف مفروض يعترف باي وقت يرجع يحاول تاني

غير معرف يقول...

الصراحه انا مش عارفه احدد هو ماسلمش عليه متعمد ولا لانو كنت واخده اجازة في الوقت دا
فلو انا كنت موجوده في الشغل احتمال كان سلم عليه زي زي الكل ولا لا؟

يعني انا افترضت انو مفروض يتصل بيه مادام انا مش موجوده في شغل عشان كدا انا قلت ما اتصلش و لا سلمش عليه

الا اذا انا مش مهمه عندو لدرجة انو لو شفني هيسلم ولو ماشفنيش مش هيفكر يتصل

يعني انتي بوجهة نظرك المفروض كان يتصل بيه حتى لو كنت بالنسباله زميله ولا مش لازم يعمل كدا فعدم اتصاله طبيعي

المشكلة كلها انو ببصم بالشعره انو كنت مجنناه ومأثرة بيه
خايفه لتكون مجرد اعجاب سطحيه بيه وانتها

غير معرف يقول...

ممكن استشيرك في حاجة؟

انا فكرت انو لو كان ينفع ابعتلو مسج اسئلو بيه علي الشغل الجديده وكلام من دا؟
ولا كدا ما ينفعش.؟

لانو مش عاوزواه يفكر انو لما انتقل يبقا خلاص مش عاوزة اواصله لازيم يفهم انو لا مازال التواصل موجود..

بليز ردي عليه علي الجزئيه دي قبل ما اعملها بجد

RAWIAH يقول...

اهلا ( .... )

انا عارفة انه كلامي مش حيقدم ولا ياخر لاني بحسك كونتي قناعات معينة فعملي الي تشوفيه انتي صح وربنا معاكي .

غير معرف يقول...

مافهمتش اي قناعات الي كونتها؟

RAWIAH يقول...

انا فكرت انو لو كان ينفع ابعتلو مسج اسئلو بيه علي الشغل الجديده وكلام من دا؟ ولا كدا ما ينفعش.؟
ينفع بس مادمتي سألتيني رأيي فلو في مكانك حسيبه اسبوعين تلاتة او شهر لو مارجعش سأل يبقى ابعت مسج لطيف خفيف من كلمتين اقوله ازي اخبارك وخلاص .

(لانو مش عاوزواه يفكر انو لما انتقل يبقا خلاص مش عاوزة اواصله..)
وازاي عرفتي انه هو كون فكرة انك مش عاوزة تواصليه ؟!!
اتخانقتوا ولا في حاجات ماذكرتيها

(لازيم يفهم انو لا مازال التواصل موجود.)
يبقى اصبري تجي منه بلاش منك .. برجع واكرر دي وجهة نظري لانك سألتيني .

غير معرف يقول...

مم والله كلامك سليم
بس المشكله انو بعت من قبل ما اشوف ردك عليه

الي حصل بعتلو رساله مختصره انو اخبار الشغل الجديد ايه
رد عليه بسرعه وقالي كويس وانا كنت عاوزة اشوفك واسلم عليكي بس مشافتكيش

وانا والله مشتققلكم كتير <وانا اعتبرتو انو بيقول علي كل الموجودين مش عليه

وقالي انا لازم اجي ازوركم قريب<قصدو علي الشغل انو يزروانا هناك

بجد ما استغناش عنكم<برضو انا بعتبرها للكل الموضوفين

وانتي اوعك تقطعي وانا مبسوط اوي اوي انك بعتيلي رساله

حسيتو طار من الفرحه واتفقنا اننا نقول لخبارنا لبعض بين فترة والتانيه

ايه رايك؟

انا تفاجات حسيت كانو شخص كان مكبوت وخجلان ومسصدق بعتلو رساله قام قال كلام دا كلو دفعه وحده,,

يعني مشتقالكم ماستغناش عنكم هاجي ازوركم اوعي تقطعي <كل دا ممكن افهمو انو عليه انا بالتحديد ولا قصدو كل الي موجودين في الشغل بس هو زوء شويه

قوليلي بقا ايه الاسلوب الامثل لتعامل معاه<مادام واضح جدا ان هيكون في تواصل في الفترة الجايه

انا طبعا مش هبعت حاجة استنا منو هو الي يبادر لو مهتم

RAWIAH يقول...

مادمتي بعتي فان شالله خير ..
(واتفقنا اننا نقول لخبارنا لبعض بين فترة والتانيه ايه رايك؟)
حاجة كويسة وحاسة الموضوع رسمي من ناحيته فمش عارفة انتوا متعرفين على بعض من فترة قليلة ؟
( حسيت كانو شخص كان مكبوت وخجلان ومسصدق بعتلو رساله ,,)
اكيد حيكون مبسوط لانه دليل على الاهتمام
(ايه الاسلوب الامثل لتعامل معاه?(
اعملي زيه بالضبط يعني اذا بيعمم في الرسايل عممي زيه
اذا بيختصر اختصري .. خليه كأنه زميل لانه بيعتبرك زميلة
ماتضغطيش على نفسك اوي .. ولما يبعت ماترديش بسرعة يعني خليها تاني يوم
ماتخديش الموضوع جد اوي معاه لاني بحس تركبته بتاخد وقت يعني بطيء في
الاستجابة ومش بيتحرك بسرعة .. فبرمجي نفسك انه ممكن يكون فيه رسميات شهر او اتنين بينكم
بس خليكي مستمرة واعملي زيه .
لكن خلي نفسك طويل وماتوقعيش قبله وتقوليله بحبك وكده حيشوفك سهلة
وحيدور على تانية .. تمام؟
(طبعا مش هبعت حاجة استنا منو هو الي يبادر لو مهتم)
ايوة اصبري اسبوعين لو مابعتش او ظهر في الشغل ارجعي اسألي عليه بس بشكل عام زي مابيعمل
المهم تحسسيه انك موجودة بس زيه زي أي زميل .
لو ظهر في الشغل ابتسميله وسلمي عادي زي الباقيين .

غير معرف يقول...

خليه كأنه زميل لانه بيعتبرك زميلة..

انا بجد ما فهمتش ايه الي خلاكي تقولي انو بيعاملني زميله كنتي متوقعه انو يقولي ايه او يعاملني ازاي؟
يعني من بعد كل تصرفاته واهتمامه بيه ووخجله وتوترة قدامي واعترافه انو كان بيدور يسلم علي وعدم اتصاله عشان يسلم دليل انو مابيعتبرنيش زميله لانو خجل انو يتصل يحسسني بالاهتمام بالرغم هو طبيعتو بيسال عن الكل ومنهم زميلات معايا,,

وكلامه الي اول مره بيقوله صحيح استخدم صفة الجمع بس ما توقعش كأدبه وزوئه وخجله يخليه من اول مره يقولي وحشتيني ما استنغاش عنك هاجي ازورك لانو بكدا اعترف رسمي بمشاعره,,
وطبيعي هيقدم صفة الجمع,,لانو هيشتاق لمين مثلا وكل الموجودين 4 اتنين كبار في السن وانا وهو وبس؟

لدرجة دي مشتاق للمدير لوووول

اعترف انو كنت عاوزة اسمع كلام يشجع منك بس مش عارفه انتي قستي الموضوع من اي ناحيه

بصي انا كان ليه صحبتي بتعرف سرطان وانا نفسي كننت بعرفه كان جريء وعصبي واندفاعي جداااااااااا

اما سرطان دا عكسو تماما بطىء ومتردد وخجول جدا,,

وهي نفسها لما قلتلها علي الموقف انبسطت وقالت دليل انو مهتم بالرغم لو وحده مكانها كانت قارنت بين الاتنين وقالتلي هو مش مهتم بيكي علي اساس سرطان الاول كان اكتر جرائه منو

انا متفائله وعارفه ان الحاجة الي بتيجي بالتدريج بتكون اكترعقلانيه وصحيحه

بس بجد كنت حتابة اعرف اكتر ايه مفاتيحه ازاي اجذبه ليه اكتر

My يقول...

عارف ان العقرب يعجبك اكتر من السرطان شكلا وشخصية لكن قصدي ان العقرب مش يبادلك الشعور يعن يفضل زوج ليكي السرطان هتعيشوا حياة جميلة هادية